"Does shopping drive tourism or vice-verca?" Dette spørsmålet stiller Lorrie King, Deloitte Canada, i et innlegg i en UNWTO rapport om handel og turisme. Balanza Gruppen har utviklet et konsept for lokal planlegging med mål å oppnå større resultater ved at turisme og handel gjensidig påvirker hverandre på en positiv måte. Ifølge UNWTO rapporten utgjør turist shopping mer enn 1,3 trillioner US$ globalt.
Vi er opptatt av hvor mye vi kan hente ut av turistenes budsjett lokalt, enten i en kommune eller på et sted. Ved å skape et mer aktivt samarbeid mellom handelsstanden og turistnæringen samt lokale myndigheter kan beløpene turister legger igjen årlig økes betydelig.
Vi tar utgangspunkt i følgende uttalelser fra turistledere som har lykkes: Finn det unike ved ditt sted/område - og forstørr det minst 100 ganger. Turismen er global, derfor må vi samarbeide om promotion.
Vi har utviklet et enkelt konsept for analyse og planlegging av turisme og handel på ditt sted, i din kommune. For å få en presentasjon ta kontakt på tel: +47 95 111 746.